Silverrosen

Alla inlägg under augusti 2010

Av Karin Lööf - 31 augusti 2010 01:24

!5.50 gar mitt plan.. maste aka fran hostlet typ 13.. vilket betyder att jag har nagra timmar over att fordriva i Sydney. Allt ar fardigpackat och jag vantar bara pa att nagon ska komma till receptionen sa jag kan checka ut och bege mig utat.. funderar pa att aka till Newtown, far se om det blir sa..


VILL INTE AKA HEM!

  

Av Karin Lööf - 30 augusti 2010 09:58

Da Linnea lamnade mig igar kvall sa hade jag nu dagen ensam att hitta pa nagot roligt pa.. Bestamde mig for att aka till Taronga zoo som ligger 12 min med farja utanfor stan.. For att spara lite tid tog jag taget ner till farjorna.. kom precis i tid for nasta bat att ga:) Val dar kunde man valja att aka skyline (som brukar va helt vardelosa pa zoon och man ser inget), aka buss eller ga till entren. Jag valde att ga da det stod att det endast skulle ta 3 min.. Nar jag kom till entren sa var den stangd av nagon konstig anledning (speciellt da zoot skulle varit oppet i 1 timme redan).. iaf sa va jag tvungen att fortsatta runt for att hitta den ovre entren och det var en bit att ga, och bara uppfor.. mina vader skrek efter det, men tillslut var jag uppe!


Gick in och planerade med hjalp av kartan hur jag skulle ga. Borjade med att se lite koalor, odlor, ormar, faglar och krokodiler..Kom sedan till giraffer, tapirer, zebror, antiloper och strutsar. Fortsatte mot tigar, pygmeflodhastar och okenravar :) Efter det var det lagom att ga ner och kolla pa en fagelshow som var ganska haftig med massa olika faglar. Efter det var jag tvungen att ata nagot, sa det blev kycklinghamburgare.


Efter lunch gick jag till bla elefanterna innan jag fortsatte till andra sidan xoot for att se de australiensiska djuren med speciellt syfte pa tasmansk djavul och platypus da vi inte sett dessa djur sa bra tidigare. Och tur hade jag, bada djuren var framme, de var hur sota som helst! Skulle kunna sitta hos de tasmanska djavularna i evigheter bara for att de ar sa underbara! Gick sedan tillbaka for att se en salshow som va ganska rolig, men kort precis som de andra.. Gick runt till resten av djuren som jag inte sett. Stannade ett tag inne hos salarna dar man kunde se den fran under vattnet och satt dar och skrev, helt underbart! Vid 4 tog jag farjan tillbaka igen. Vandrade till den botaiska tradgarden for att sitta dar ett tag och skriva. Nar det blev for kallt vandrade jag tillbaka till hostlet. Nu maste jag laga mat, packa och duscha men orkar inget av det sa satte mig och bloggade lite istallet. Men eftersom min mage nu skriker tror jag nog det ar dax att gora lite mat ;)

  

Av Karin Lööf - 29 augusti 2010 11:54

Som vanligt stallde vi klockan pa 07.30, men vid den tiden ar vi typ doda savi kom inte upp forran typ 08.. at frukost och Nea checkade ut. Tog oss ut till busstationen dar det stod att bussen skulle komma om 4 minuter, sa det var ju perfekt.. trodde vi.. 30 min senare hade den fortfarande inte kommit! Och eftersom bussarna skulle ga var 20de minut kom alltsa inte nasta heller.. Nar vi tillslut tankte ge upp och ta en en annan buss istallet sa kom den saklart.. suck! Akte iaf ut till Macquaries point dar mrs Macquaries stol fanns dar hon satt varje dag och sag ut mot havet (hon var nagon presidentfru fran england som bodde dar nar engelskmannen precis kommit till australien). Om man som kvinna satt i den sags det att man kan onska sig nagot och det kommer att ga i uppfyllelse, sa det var vi ju tvungna att prova! Dar utifran var det aven underbar utsikt over operahuset och bron. Aven kul att kolla pa de japanska turisterna som tog miljarder bilder med varandra. Hoppades nastan pa att mannen iforda kostym skulle bli nedskvatta av vagorna nar de gick ut pa stenarna, men tyvarr hande inte detta!


Promenerade vidare mot Operahuset. Vi har sett det hur mycket som helst de senaste dagarna men vi har aldrig varit dar an sa nu var det dax! Det var helt fantastiskt och helt otroligt.. fattade nog inte riktigt att man var dar. Satt pa trappan framfor och sande mina tankar till Inger, min granne som garna vill aka hit! Hoppas du kommer hit en dag snart, det ar underbart! Tog massor av bilder, tror mer an halften av alla bilder fran Sydney ar pa operahuset i olika vinklar.. Gick aven in i operahuset men man kom inte sa langt utan att betala dyrt for en guidad tur.. kollade i sovenirshoppen istallet:)


Gick vidare mot circular quay dar alla farjor och batar gar ifran. Dar forsokte vi losa problemet med vara biljetter da vi fatt en dag for lite pa dem! Lyckades tillslut fraga oss fram vart vi skulle ga och sen gick det latt att fixa.


Gick vidare mot Sydney bridge och hittade en glassbil pa vagen! Kopte en mjukglass med chokladtopping och notter, sjukt gott! Gick sedan over bron, helt underbar utsikt!! Pa andra sidan tog vi taget tillbaka in till city dar vi gick till Sydney Tower. Betalade for en biljett for att aka upp i tornet och aven gora en skywalk. Borjade med att ga runt tornet inomhus och ta lite bilder. Satt aven dar uppe och at lunch vilket var underbart med den utsikten!:) Efter det var det dax att ta pa sig udda drakter, gora ett blastest for att se att man inte var alkoholpaverkad och sedan satta pa sig selar och ge sig ut pa tornet! Vi borjade pa ett stalle dar de satt i glas i golvet sa att man stod och kollade rakt ner pa marken, helt underbart! Var guide sa till oss att hoppa for att testa och det ar klart att vi var tvungna att prova det!:D Hon hade aven en kamera med sig som hon forst tog gruppfoto med och sedan enskilda bilder. Fick aven gora hoppbilder vilket var roligt:D Gick runt tornet och fick veta vad det var vi sag.. var sjukt coolt:) Gick sedan ner igen och bilderna blev sjukt coola sa vi va bara tvungna att kopa dem!:D Tog hissen ner igen och gick pa nagot som kallades Oztrain (tror jag). Man fick sitta i stolar som rorde sig samtidigt som en film over australien visades.. den var ganska trakig, det luktade illa inne i salongen och vi madde illa efter sa det var inte sa lyckat!


Tog oss vidare till centralen dar vi forsokte ta sparvagnen men det visade sig att vara biljetter inte gallde for dem, sa det blev att ga.. inte sa langt dock, tog typ 5 min. Gick tillbaka till Paddys market for att hamta min klanning som de sytt in. Kopte aven vaskupphangare och nagot som vi itne namner har, det ar hemligt!;)


Va meningen att vi skulle aka till Newtown men klockan hann bli sa mycket nar det var dax att aka dit sa vi orkade inte utan bestammde oss for att aka tillbaka till hostlet istallet. Vid tagstationen lyckades Nea tappa en av vara pasar pa marken utan att marka det sa att stadraren fick tag i den.. blev lite panik dar ett tag innan vi insett var den tagit vagen och hur vi skulle lokera den.. Men lyckades hitta nagon som kallade pa stadaren som kom nagra minuter senare med varan pase, TUR! Tillbaka pa hostlet lagade mat och tiden rann ivag och det var dax for Linnea att aka. Foljde med henne till tagstationen, kandes sjukt konstigt att lamna henne, har anda levt med henne i 5 veckor! Sjukt att saga att vi ses hemma i Sverige! Gick tillbaka till hostlet och nu sitter jag har vid datorn och underhaller mig sjalv och funderar pa vad jag ska hitta pa imorgon..

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 12:50

Forsokte aven idag ga upp tisigare, men lyckades bara nastan.. lite tidigare kom vi nog ivag men missade bussen med 2 min sa tappade anda en halvtimme dar. Kopte fint nagellack medan vi vantade:) Tog Bondi Explorer mot stranden som ar en turistbuss med guiderost. Hoppade av en gang pa en kulle for att ta foton pa Sydney skyline.. hoppade sedan av pa ett annat stalle for att kolla lite.. lyckades missa nasta buss vidare sa kopte glass medan vi vantade, mums!

Till sist kom vi fram till Bondi beach och visst va det fint, men fy fasiken vad kallt det var! Blaste som in i helvete och inte ens sanden va varm, solen varmde knappt.. elakt!! Satt pa stranden ett tag och at. Sag ett flygplan som skrev imagine och floriade i himlen som vi inte riktigt forstod, men det va lite underhallande. Tillslut blev det sjukt for kallt och vi bestamde oss for att aka vidare och tillbaka in till stan! Vi va stort trotta jag Nea somnade flera ganger pa bussen.. Val tillbaka tog vi en farja till natt stalle jag inte kommer ihag namnet pa bara for att fa aka bat. Vid andstationen tog vi en buss till annu en station som va stangd for batar pga lagt vatten och sen bara direkt tillbaka. Anledningen till att ta denna bat var for att vi ville aka till Kissing point men det visade sig att vi lyckats komma pa en expressbat sa vi akte bara forbi. Tillbaka vid hamnen tankte vi ta en annan bat men missade den precis sa vi tog bussen Sydney explorer istallet 14 stationer for att fa lite guidening. Handlade pa ett overfullt Woolworth innan vi tog taget tillbaka for att laga mat. Satte oss sedan i datarummet (dar jag sitter nu) dar det satt fulla killar som lyssnade pa hog musik och forsokte fa oss att sjunga med.. lite underhallande.. Nu ska jag iaf duscha vilket ska bli sjukt skont, sen sova.. Nea maste packa idag da hon aker hemat imorgon med forsta stopp i Darwin.. jag har tva dagar till kvar har som jag ska hitta pa nagot kul pa!

  

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 12:36

Tankte forsoka ga upp tidigt for att ta reda pa tiden vi har har sa vi stallde klockan pa 8.. ofta vi orkade ga upp da dock:P Vi va sjukt sega med att gora oss i ordning och ata frukost.. kom inte ivag forran typ halv 10-10.. Borjade med att ta taget till town hall och tankte darifran ta monorail men det visade sig att vara biljetter inte gallde for den sa det blev att ga. Borjade med att ga till Akvariet dar vi sag platypus, hajar, rockor, dugonger mf.. valdigt mycket fina djur iaf:D Gick upp pa bron i narheten och tog en cache!:) Da vi blivit ganska hungriga sa gick vi ivag mot chinatown for att hitta mat dar. Fick ganska mycket mat for lite pengar sa det var bra:) Hittade en marknad sen som vi fastnade i. Hittade lite for mycket att kopa sa planboken skrek, men det var kul:) Hittade en fin klanningaktig sak men jag var for liten for deras minsta storlek sa de var tvungna att sy in den, sa pa sondag ska jag tillbaka och hamta den!


Da vi kande att man anda maste aka monorail kopte vi en biljett och akte ett och ett halvt varv bara for att!;) Gick sedan av vid victoria mall dar vi kollade lite i affarer innan vi promenerade ner till Darling harbour och IMAX! Kopte popcorn och sedan var vi redo att se Avatar pa varldens storsta IMAX! Jag tyckte faktiskt om filmen, va inte alls sa dalig som manga sager!At pa Hungry jacks (burger king) innan vi tog taget tillbaka till hostlet for att antligen fa sova igen;)

  

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 12:06

En hel natt spenderade vi pa en javla buss! Linnea den jakeln lyckades sova men inte jag.. va vaken storsta delen av tiden kandes det som, elakt!! Vackte Linnea nar vi akte over Sydney bridge och sag operahuset!  Hur coolt ar inte det!?!?!


Vid stationen forsokte vi forsta vart vart hostel lag och listade tills slut ut att vi skulle taget nagra stationer. Vi hade hittat en karta med vart vi skulle, men nar vi till slut lyckades fundera ut alla gator och kom dit sa fanns hostlet ingenstans!!  Hittade en gammal tant som forsokte hjalpa oss utan att lyckas.. va tillslut tvungna att ringa hostlet for att forsta vart det var vi skulle ga.. sjukt! Men sen sag vi det rosa huset, da hostlet heter The Pink House!;)


Det hade blivit natt fel i bokningen. Det var meningen att vi skulle bo i ett 8-baddsrum men det fanns inga lediga sa istallet satte de oss i ett 2-baddsrum for samma pris. Hur bra ar inte det? Rummet var ganska slitet men vi hade egen tv, hartork och handfat! Det var fortfarande en vaningssang men den nedre var storre. Nea fick den sa far jag den de sista dagarna da hon inte ar har!


Vi gick ut pa stan for att utforska lite.. Sen passade vi pa att ga till sjukhuset da Linnea var tvungen att ta prover igen for en parasit hon fick i indonesien. Borjade pa sjukhuset som skickade oss till akuten som skickade oss till en lokallakare.. dar fick hon iaf traffa en lakare som upptackte att hon fatt overdos pa medicinen fran indonesien vilket gjorde att hon skulle behova ta annu fler prover.. nar hon sen vantat pa att fa ta testerna sa sa de att hon skulle ha fastat i 6 timmar och att hon va tvungen att vara har tills mandag for att det skulle ga, vilket hon inte ar.. suck! Dar var tva timmar bortslosade! Hittade lite mat efter vi fragat om vagen. Pa samma stalle blev vi inbjudna till en fest pa en bat samma kvall och det var ju klart att vi skulle ga pa den! Da det var superhjalte-tema va vi ju tvungna att iaf kopa nagot litet att kla ut oss med. Hittade en 2dollar-store. Jag kopte en lila mask och Nea hittade sapbubblor som hade formen av superhjaltar.. det fick duga..Gick ner till den botaniska tradgarden for att sedan vanda for att att gora oss i ordning.


Festen borjade pa stallet dar vi fragade om vagen. dar forfestade vi i nan timme innan det var dax att ga ner till hamnen. Det var ganska mycket folk men inte jatte.. inte manga va utkladda heller men de som var hade riktigt roliga klader. Vi borjade med att aka forbi operahuset. Att fa se det pa kvallen fran vattnet var underbart!:D Va ute i 2 timmar och det var en massa tavlingar, folk som sprutade rom&cola fran en vattenpistol i folks munnar och folk som va allmant skumma, men det var kul!:D Efterat kunde man folja med ut pa stan men Nea och jag kande oss pa tok for trotta for det sa det blev att ga tillbaka till hostlet och sova, fasiken vilken bra uppfinning sangar ar!!

  

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 00:45

ca 00.05 anlande vi med bussen till Coffs Harbour. Vi hade blivit tillsagda att ta en taxi fran busscentralen da det var en bit att ga. Men busscentralen var typ 4 bankar och lag lite i utkanten sa det fanns inga taxibilar i narheten och vi hade inget nummerfor att ringa efter en heller.. Sa det var bara att promenera innat och hoppas pa det basta. Tillslut ser vi en polisbil som vi stannar och fragar om de har nummret till en taxi. De fragar vart vi ska och sager sedan att de kan skjutsa oss dit. Dock maste de ta en omvag eftersom de var pa vag till ett jobb och om de inte stannar dar skulle det bli mistanksamt. Sa da fick vi en rundtur i stan ocksa! Gu va snalla manniskor kan va ibland alltsa!:) Sa tillslut kom vi fram till YHA dar vi skulle sova och hittade framlagda lakan och nyckel till oss. Hoppades pa att det inte skulle bo nan annan i rummet som vi storde, och tur hade vi igen eftersom vi fick ett 6-baddsrum for oss sjalva:D Satan vad skont det var att sova sen!


Dagen i Coffs spenderades med att ga ut till olika uddar for att kolla pa naturen, forsoka se lite valar och delfiner och aven cacha. Sag nagra delfiner och hittade en cache innan vi gick vidare over stranden till andra sidan.. Tur att vi inte sett denna strand tidigare eftersom den var full av fina stenar som vi inte kunde lata bli att plocka! Val framme i andra sidan av stranden borjade det skymma sa vi gick ganska snabbt upp till den sista cachen som vi hittade latt. Hittade aven flera sma Wallabys som overraskade oss med att sta nagra meter framfor oss!:)


Sen var det bara den langa biten tillbaka for att kopa mat och for att sedan komma tillbaka till hostlet. och laangt var det.. vi va totalt doda nar vi tillslut kom tillbaka! Hittade tv-rummet och dog dar ett tag. Hittade aven en finsk manniska som vi tittade pa Hitta nemo med innan det var dax for oss att ge oss in till stationen igen. Denna gang hade vi iaf bestallt taxi! Vi va dar 23.35, bussen skulle ga 23.55 och den kom 00.30 sa nastan en timme satt vi ute i kylan och fros, riktigt elakt! Blev ju inte battre av att vi skulle spendera natten och forsoka sova pa en jakla obekvam buss.. morr!

  

Av Karin Lööf - 24 augusti 2010 09:18

Orkade inte gora mycket igar.. gick och handlade, lagade mat och gick ner till stranden som va mork.. Somnade vid typ halv 10.. statt och prata lite med var rumskamrat och killen hon reser runt med innan vi somna..


Idag har vi varit ute och gatt pa stranden och runt till fyren som finns har. Ar helt underbar natur och utsikt! Har aven sett valar, delfiner och skoldpaddor i det vilda.. hur underbart ar inte det!?


Gick runt i stan ett tag och at lunch, finns inte sa mycket att se. Hittade en tjej som flatade in flator med typ ull och berlocker pa, sa nu har jag en flata med en bjallra pa som kommer sitta i typ ett ar om jag inte tar loss den och alla kommer att stora sig galen pa mig:D hihi


om nagra timmar gar bussen vidare mot Coffs habour, tar ca 3 timmar.. far se vad vi hittar pa dar sen!

  

Ovido - Quiz & Flashcards