Silverrosen

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 12:36

Tankte forsoka ga upp tidigt for att ta reda pa tiden vi har har sa vi stallde klockan pa 8.. ofta vi orkade ga upp da dock:P Vi va sjukt sega med att gora oss i ordning och ata frukost.. kom inte ivag forran typ halv 10-10.. Borjade med att ta taget till town hall och tankte darifran ta monorail men det visade sig att vara biljetter inte gallde for den sa det blev att ga. Borjade med att ga till Akvariet dar vi sag platypus, hajar, rockor, dugonger mf.. valdigt mycket fina djur iaf:D Gick upp pa bron i narheten och tog en cache!:) Da vi blivit ganska hungriga sa gick vi ivag mot chinatown for att hitta mat dar. Fick ganska mycket mat for lite pengar sa det var bra:) Hittade en marknad sen som vi fastnade i. Hittade lite for mycket att kopa sa planboken skrek, men det var kul:) Hittade en fin klanningaktig sak men jag var for liten for deras minsta storlek sa de var tvungna att sy in den, sa pa sondag ska jag tillbaka och hamta den!

Da vi kande att man anda maste aka monorail kopte vi en biljett och akte ett och ett halvt varv bara for att!;) Gick sedan av vid victoria mall dar vi kollade lite i affarer innan vi promenerade ner till Darling harbour och IMAX! Kopte popcorn och sedan var vi redo att se Avatar pa varldens storsta IMAX! Jag tyckte faktiskt om filmen, va inte alls sa dalig som manga sager!At pa Hungry jacks (burger king) innan vi tog taget tillbaka till hostlet for att antligen fa sova igen;)

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 12:06

En hel natt spenderade vi pa en javla buss! Linnea den jakeln lyckades sova men inte jag.. va vaken storsta delen av tiden kandes det som, elakt!! Vackte Linnea nar vi akte over Sydney bridge och sag operahuset!  Hur coolt ar inte det!?!?!

Vid stationen forsokte vi forsta vart vart hostel lag och listade tills slut ut att vi skulle taget nagra stationer. Vi hade hittat en karta med vart vi skulle, men nar vi till slut lyckades fundera ut alla gator och kom dit sa fanns hostlet ingenstans!!  Hittade en gammal tant som forsokte hjalpa oss utan att lyckas.. va tillslut tvungna att ringa hostlet for att forsta vart det var vi skulle ga.. sjukt! Men sen sag vi det rosa huset, da hostlet heter The Pink House!;)

Det hade blivit natt fel i bokningen. Det var meningen att vi skulle bo i ett 8-baddsrum men det fanns inga lediga sa istallet satte de oss i ett 2-baddsrum for samma pris. Hur bra ar inte det? Rummet var ganska slitet men vi hade egen tv, hartork och handfat! Det var fortfarande en vaningssang men den nedre var storre. Nea fick den sa far jag den de sista dagarna da hon inte ar har!

Vi gick ut pa stan for att utforska lite.. Sen passade vi pa att ga till sjukhuset da Linnea var tvungen att ta prover igen for en parasit hon fick i indonesien. Borjade pa sjukhuset som skickade oss till akuten som skickade oss till en lokallakare.. dar fick hon iaf traffa en lakare som upptackte att hon fatt overdos pa medicinen fran indonesien vilket gjorde att hon skulle behova ta annu fler prover.. nar hon sen vantat pa att fa ta testerna sa sa de att hon skulle ha fastat i 6 timmar och att hon va tvungen att vara har tills mandag for att det skulle ga, vilket hon inte ar.. suck! Dar var tva timmar bortslosade! Hittade lite mat efter vi fragat om vagen. Pa samma stalle blev vi inbjudna till en fest pa en bat samma kvall och det var ju klart att vi skulle ga pa den! Da det var superhjalte-tema va vi ju tvungna att iaf kopa nagot litet att kla ut oss med. Hittade en 2dollar-store. Jag kopte en lila mask och Nea hittade sapbubblor som hade formen av superhjaltar.. det fick duga..Gick ner till den botaniska tradgarden for att sedan vanda for att att gora oss i ordning.

Festen borjade pa stallet dar vi fragade om vagen. dar forfestade vi i nan timme innan det var dax att ga ner till hamnen. Det var ganska mycket folk men inte jatte.. inte manga va utkladda heller men de som var hade riktigt roliga klader. Vi borjade med att aka forbi operahuset. Att fa se det pa kvallen fran vattnet var underbart!:D Va ute i 2 timmar och det var en massa tavlingar, folk som sprutade rom&cola fran en vattenpistol i folks munnar och folk som va allmant skumma, men det var kul!:D Efterat kunde man folja med ut pa stan men Nea och jag kande oss pa tok for trotta for det sa det blev att ga tillbaka till hostlet och sova, fasiken vilken bra uppfinning sangar ar!!

Av Karin Lööf - 28 augusti 2010 00:45

ca 00.05 anlande vi med bussen till Coffs Harbour. Vi hade blivit tillsagda att ta en taxi fran busscentralen da det var en bit att ga. Men busscentralen var typ 4 bankar och lag lite i utkanten sa det fanns inga taxibilar i narheten och vi hade inget nummerfor att ringa efter en heller.. Sa det var bara att promenera innat och hoppas pa det basta. Tillslut ser vi en polisbil som vi stannar och fragar om de har nummret till en taxi. De fragar vart vi ska och sager sedan att de kan skjutsa oss dit. Dock maste de ta en omvag eftersom de var pa vag till ett jobb och om de inte stannar dar skulle det bli mistanksamt. Sa da fick vi en rundtur i stan ocksa! Gu va snalla manniskor kan va ibland alltsa!:) Sa tillslut kom vi fram till YHA dar vi skulle sova och hittade framlagda lakan och nyckel till oss. Hoppades pa att det inte skulle bo nan annan i rummet som vi storde, och tur hade vi igen eftersom vi fick ett 6-baddsrum for oss sjalva:D Satan vad skont det var att sova sen!

Dagen i Coffs spenderades med att ga ut till olika uddar for att kolla pa naturen, forsoka se lite valar och delfiner och aven cacha. Sag nagra delfiner och hittade en cache innan vi gick vidare over stranden till andra sidan.. Tur att vi inte sett denna strand tidigare eftersom den var full av fina stenar som vi inte kunde lata bli att plocka! Val framme i andra sidan av stranden borjade det skymma sa vi gick ganska snabbt upp till den sista cachen som vi hittade latt. Hittade aven flera sma Wallabys som overraskade oss med att sta nagra meter framfor oss!:)

Sen var det bara den langa biten tillbaka for att kopa mat och for att sedan komma tillbaka till hostlet. och laangt var det.. vi va totalt doda nar vi tillslut kom tillbaka! Hittade tv-rummet och dog dar ett tag. Hittade aven en finsk manniska som vi tittade pa Hitta nemo med innan det var dax for oss att ge oss in till stationen igen. Denna gang hade vi iaf bestallt taxi! Vi va dar 23.35, bussen skulle ga 23.55 och den kom 00.30 sa nastan en timme satt vi ute i kylan och fros, riktigt elakt! Blev ju inte battre av att vi skulle spendera natten och forsoka sova pa en jakla obekvam buss.. morr!

Av Karin Lööf - 24 augusti 2010 09:18

Orkade inte gora mycket igar.. gick och handlade, lagade mat och gick ner till stranden som va mork.. Somnade vid typ halv 10.. statt och prata lite med var rumskamrat och killen hon reser runt med innan vi somna..

Idag har vi varit ute och gatt pa stranden och runt till fyren som finns har. Ar helt underbar natur och utsikt! Har aven sett valar, delfiner och skoldpaddor i det vilda.. hur underbart ar inte det!?

Gick runt i stan ett tag och at lunch, finns inte sa mycket att se. Hittade en tjej som flatade in flator med typ ull och berlocker pa, sa nu har jag en flata med en bjallra pa som kommer sitta i typ ett ar om jag inte tar loss den och alla kommer att stora sig galen pa mig:D hihi

om nagra timmar gar bussen vidare mot Coffs habour, tar ca 3 timmar.. far se vad vi hittar pa dar sen!

Av Karin Lööf - 23 augusti 2010 08:22

Sista dagen i Brisbane spenderade vi med sovmorgon. For att inte sitta inne hela dagen gick vi ner till south bank och satte oss pa stranden i nagra timmar for att skriva ikapp i dagboken lite.. tom jag borjar hamna efter, ILLA!

Pa kvallen sedan akte Linnea ivag till Hillsong church vilket jag vagrade folja med pa, men ingen ar val forvanad over det.. Stannade istallet och laddade upp annu fler bilder och bloggade.. passade pa innan vi aker vidare och inte har lika bra tillgang till internet.

For de som inte redan markt det pa facebook (vilket sakert det flesta har gjort och kommer bomba mig med kommentarer om att de alltid ser det pa fb forst, men nu ar jag faktiskt i australien och kan inte beratta det lika latt..) sa hittade jag och Henrik tillbaka till varandra.. vet inte vad det ar men det kanns bara som om vi hor ihop.. sa nu ska vi lyckas med att ha ett forhallande med honom boendes har i australien resten av aret och jag som aker tillbaka till Sverige om en vecka.. lyckat! Vi kanske inte ar varldens smartaste men kanslor ar inte sa latta att styra over!

Idag, 23e, lamnade Linnea och jag Brisbane for att ta greyhound-bussen till Byron bay. Tror ni inte att det forsta vi moter ar en svensk kille som hamtar upp oss och en svensk receptionist pa YHA.. haha underbart!

Imorgon aker vi vidare till Coff habour och undersoker det stallet innan vi aker till slutdestination Sydney.

Av Karin Lööf - 22 augusti 2010 16:57

Har varit duktig idag och lagt upp en massa bilder:

Finns även några fler på facebook i samma album som förut.

Måste även lägga upp länkar till söta låtar som vi fått spelade för oss här!

Waltzing Matilda http://www.youtube.com/watch?v=CwvazMc5EfE

Welcome to Australia http://www.youtube.com/watch?v=wy_TB6onHVE

Av Karin Lööf - 22 augusti 2010 16:28

Vaknade sent igen, eller Linnea och Henrik vaknade sent.. jag vaknade vid 08 av någon jäkla anledning och kunde inte sova.. stööööörande! Satte mig vid datorn och ladde upp lite bilder istället för det behövdes! Lovade ju bilder när jag var här! Dagen spenderades med geocaching (www.geocaching.com). Hade lagt in ganska många cachar men på de flesta ställen var det så mycket folk så att det inte gick att leta. Vid en kyrka så kom prästen fram till oss och frågade om vi höll på med gps-leken.. så tydliga var vi alltså! När vi kom ner till South Bank så var de små stånden där som vi hade letat efter några dagar tidigare så vi gick igenom dessa. Hittade sedan en streetpreformer som ville ha hjälp av mig att sätta på hänglås när två andra hade kedjat fast honom. Jag skulle sedan räkna ner på en minut så skulle han ta sig loss. Efteråt gick vi förbi människor som sa "look there's the famous Karen".. haha underbart, jag är känd, eller nått:P

Gick vidare på våran cacherunda och hittade faktiskt en nano (som kallades micro) på en bro.. så helt dåliga är vi iaf inte! Försökte med fler inne i stan men det gick inge bra.. gick istället till Coles och köpte kakor och tog sedan bussen tillbaka.

Inget mer roligt hände den dan..

Av Karin Lööf - 22 augusti 2010 10:00

Det var meningen att vi skulle gå upp tidigt så Linnea ställde klockan på 8 men ofta vi orkade gå upp då..Speciellt eftersom det spöregnade ute och hade gjort så hela natten. Vi försökte kolla upp om det gick att hyra bil och hur mycket det skulle kosta och om det skulle vara billigare att åka tåg. Vi kom fram till att eftersom vi är under 25 så skulle det bli billigare att åka tåg. Så vi kollade upp tågtider och åt sedan frukost. Vi va otroligt sega och gick inte till tåget förrän 11.30 Det regnade fortfarande men eftersom vi hade hört att det skulle finnas någon marknad där på fredagar så bestämde vi oss för att åka ändå. Denna gång var det inte bara jag och Linnea som åkte utan vi lyckades lura med oss Henrik också..

Tåget tog ca en timme och därifrån tog vi en buss på ca 30 min som tog oss till surfers paradise och stranden. Började med att gå mot ett ställe där de skulle ha mingolf, King tutts putt putt, men stannade på vägen för att äta. Hittade en kinarestaurang som hade billig mat så det fick duga. Fick soppa, varmrätt och dricka för 9.80 När vi hade fått lite mat i magen gick vi vidare i regnet (Linnea var vä'ldigt glad för min jacka medan jag blev prickig). Va ganska lätt att hitta till minigolfen och som tur var så hade den inomhusbanor så att vi fortfarande kunde spela fast det regnade. Vi valde att spela den bana med egyptentema. Banerna var sjukt udda, kändes som om de var gjorda av handdukar. De var även gjorda för att man skulle gå på dem, inte som hemma där man inte får gå på dem.. här va man tvungen att gå på dem för att komma till nästa bana! Bollarna var även väldigt lätta så innan man lärde sig hur de betedde sig så stuttsade och flög de iväg. Banorna var dock ganska lätta och hade ett max på 5 slag istället som vanliga 7. Vi behövde aldrig dessa 5 slag.. Även om banorna var lätta så var de roliga att spela på just för att de var så annorlunda! Några var i små groppor med olika ljus som lyste olika.. hur coolt som helst!:) Det slutade med att jag och Henrik kom på delad förstaplats och Linnea på andra med några slag efter. Henrik fick nästan sin revange från sverige där jag slog honom med nästan 30 slag! När vi var klara kände vi oss tvugna att prova den andra banan också, Dinosauriebanan. På denna bana försvann all min konst att kunna spela minigolf, på några banor räckte det inte ens med de 5 slagen utan skulle ha behövt många fler för att klara dem, illa! Jag förlorade inte helt oväntat och Henrik vann..

När vi var klara med minigolfen gick vi ner till stranden. Vädret var inte det bästa men jag och Henrik bestämde oss ändå för att bada! När man ändå är här så måste man ju göra det även om solen inte lyser. Vattnet var otroligt strömt och man drogs sakta men säkert åt sidan och vågorna var väldigt starka. Inte så konstigt att det står att man inte ska gå längre ut än midjehögt! Men roligt hade vi det iaf och mycket saltvatten svaldes! När vi kom upp ur vattnet fick mitt huvud nån knäpp och jag blev yr och kunde inte längre hålla balansen utan föll direkt ner i sanden. Fanns 0 chans att jag skulle kunna resa mig igen. Med hjälp av Linnea och Henrik lyckades jag ta mig lite längre upp för att slippa vågorna som kom allt längre upp på stranden pga tidvattnet. Fy fasiken vad sandig jag blev! Etfer en stund kunde jag ta mig upp till duschen och kunde stå själv igen. Försökte skölja av det mesta men tonvis var fortfarande kvar.. inte jätteroligt!

Gick in mot city igen och hittade lite roliga små affärer och köpte billiga saker till P-partyt på kvällen. Hittade även lite billiga souvenirer som jag ska försöka få ner i resväskan och släpa med mig till sydney.. lycka till mig!

Gjorde ett till försök att gå ner till stranden för att hitta marknaden men den syntes ingenstans så vi gav upp! Bestämde oss för att ta oss tillbaka till Brisbane istället eftersom det tog ett tag med tåg!

När vi kom tillbaka så hade P-partyt börjat (Man ska komma som något som börjar på P). Linnea hade köpt Party Poppers, jag hade köpt Prinsesskrona och spira och Henrik hade köpt Polisknallpulverpistol och handklovar.. så det var bara att göra sig redo och jojna the party! Den bästa klädseln var nog ändå en palm, helt underbar!:D Det var sjukt mycket folk på ett litet utrymme så det blev stört varmt och sen fick jag någon konstig hosta av något så jag gick ganska snabbt tillbaka till rummet för att sova. Henrik gick också för att sova medan Linnea följde med några andra från huset ut..Efter festen var huset ett totalt kaos och det gick inte att gå på golven utan att man klibbade fast!